Advent är äntligen här.

Advent har även landat hos mig. Dessvärre har det inte varit något adventsväder (läs: snö) utan här har det varit jämngrått och regn. Advent hos mig innebär främst att julgardinerna åker upp och att stjärnor och ljussstakar kommer fram. Tomtar och annat pynt brukar komma fram ca en vecka innan jul. Men jag tänkte bjuda er på det lilla som ändå kommit fram tills idag. Fotoljuset var icke existerande en dag som denna, så bilderna är inte de bästa tyvärr. Skulle i och för sig inte påstå att de är de bästa annars heller, men definitivt bättre ;)

Min advent började med att jag klev upp och satte mig och tittade på julkalendern med lite frukost och tänt datumljus. Lite senare under dagen tog jag en promenad till våran hembygdsgård Olnispa på julmarknad. Första gången jag besökte den eftersom jag varit bortrest tidigare år (har bott här i ca fyra nu). Tyvärr infann sig aldrig julstämningen i regn och blåst och gråtrist. Inte ens med hjälp av den fina elden som brann. Jag tittade lite snabbt runt men sen gick jag hem igen. Väl hemma satte jag istället igång med årets pepparkaksbak. Årets - låter som det är en återkommande tradition hos mig *skratt* Detta var faktiskt första gången sedan jag var liten jag bakade pepparkakor. Har tänkt göra det varje år, men det har aldrig blivit av. Men nu så =) Goda blev de med.

Resten av adventskvällen har jag spenderat med att tagit det ganska lugnt och bara försökt att mysa framför tv eller läsandes med julmusik. I högtalarna hos mig ljuder för närvarande Ainbusk, Peter Jöback och Magnus Carlssons julskivor. Ett ljud som skänker en hel del stämning trots regn och rusk.

Just nu sitter jag här vid datorn och dricker julmust och äter lite juleskum. Men om tio minuter är första advent över och det börjar bli dags att dra sig mot sängen. Jag önskar Er alla en härlig advent och hoppas ni haft en lika mysig dag som mig.


Advent hos tinitott




Andra bloggare som oxå visar sina adventspyntade hem är bland annat Anna, Annika - Pysselbloggen, Saga och Vicke. Så gör gärna ett besök och njut av deras härliga adventshem.


Foto: Privat - TiniTott

Kommentarer
Postat av: Anna

Vilket trevligt och fint adventscollage du har satt ihop. Så kul att kika in hos andra tycker jag. Vad gör man inte för lite julstämning. Vädret är verkligen urtrist. Men inomhus är det ganska mysigt.

2006-12-04 @ 08:16:59
URL: http://oklarheter.blogspot.com
Postat av: Ljuvligt hemma

Håller med om att det är supertrist med ingen snö på advent! Här regnar det för fullt & jag blir så irriterad... Jag vill ha snöööööö :)

2006-12-04 @ 09:57:22
URL: http://[email protected]
Postat av: Tina

Anna: Tack. Det håller jag med om, det är jättekul att kika in och se hur andra har det hemma. Man får så mycket inspiration.
Ljuvligthemma: Vill oxå ha snö. Här regnar det idag igen, det är så tråkigt.

2006-12-04 @ 11:27:24
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Malin

Vad adventsfint du gjort! Känns dock konstigt...var är julstämningen? Varmgrader och ingen snö så långt ögat kan nå :(

2006-12-04 @ 13:27:13
URL: http://mrsmalinski.blogg.se
Postat av: Annika

Va mysigt. Det älltid lika roligt att titta in hos dig! Jag brukar åxå sätta fram ljusstakar och stjärnor och julgardiner först. Någon liten tomte brukar åxå åka med. Först senare kommer granen och nån fler tomte, även om jag inte har så många.

2006-12-04 @ 18:41:43
URL: http://www.pysselbloggen.blogg.se
Postat av: Vicke

Vad mysigt och den ekljusstaken var superfin!

2006-12-04 @ 21:46:18
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Tina

Malin: Håller med dig, vart tog den riktiga julstämningen vägen. Måtte det komma snö snart =)
Annika: Tack, vad snäll du är. Kul att du gillar att kika in hos mig, det är lika kul att kika in hos dig med tycker jag.
Vicke: Tack, var minst lika mysigt hos dig =)

2006-12-04 @ 23:47:07
URL: http://tinitott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...