Julbak och kransmakeri

Klockan är nästan halv ett vilket innebär att det faktiskt är den 23 december, dagen innan julafton. Jag sitter här vid min lilla tillfälliga dator med ett tänt ljus bredvid mig och gör mitt inlägg. Troligen blir det nu en paus över julen efter detta, men man vet aldrig. Jag kan ju hinna med något mer innan klockan slår julafton. Idag har jag gjort klar allt på min Lista, så gott som iallafall. Jag har några julklappar kvar att slå in men det är snart gjort det med. Idag har jag mest tagit det lugnt och gått runt och plockat lite för att allt ska vara fint inför julen. Visserligen åker jag hem till mina föräldrar i morgon för att fira julen där, men det är trevligt att komma hem sen till sitt eget julmys utan en massa saker man måste ta tag i direkt. Idag gjorde jag även min Julkrans. Jag har tidigare lovat en bild på den och det kommer här. Jag har tänkt göra den länge men det har inte funnits tid, men idag blev den äntligen gjord. I helgen var jag ute i skogen och plockade granris och tillsammans med ståltråd, band och en tidigare inhandlad snöstjärna satte jag mig vid bordet och pysslade. Helst skulle jag varit ute för attsickens vad det barrade, men det var lite för kallt så jag valde värmen inne istället och en massa tidningar, och dammsugaren i slutet =) Den kanske inte blev mitt vackraste verk, men den sänder iallafall ut sitt julbudskap och det är ju huvudsaken.


julkrans


 Efter att ha softat till julfilmen Tomten är far till alla barnen blev det dags för det sista av julbaket. Pepparkaksmuffins tipsade Anna om tidigare och jag fastnade direkt, dom gjorde jag i och för sig igår men de räknas ju ändå in i julbaket. Tidigare har jag även gjort pepparkakor och saffransbiscotti. Idag var det dags för Saffranskaka med chokladglasyr. Ett recept jag för några år sedan hittade i ett annonsblad från ICA och beslöt mig för att prova. Så Himla Gott! var det, så nu har det blivit en tradition. Ifjol blev det en variant och jag gjorde den som en vanlig rund kaka, som sockerkaka ungefär, men iår blev det traditionsenligt igen. Den räcker även längre med i rutformen. I år blev förändringen dock att jag valde att smälta blockchoklad som glasyr istället för den som står i receptet. Jag hade bestämt för mig när jag handlade att det var blockchoklad som glasyr men egentligen var det florsocker och kakao. Men nu hade jag ju ändå shoppat chokladen så varför inte tänkte jag =)


Julbak



godjul



Foto: Privat - TiniTott

Kommentarer
Postat av: saravillfara

God jul till dig med!!
Oj, vad mycket smarrigt fika ni kommer att ha och välja på, mums! :)

2006-12-23 @ 02:17:21
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Postat av: cleo

Jag önskar Dig en underbart God Jul och ett Gott nytt år! Kram från Pethra

2006-12-23 @ 09:00:20
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Nina

Oj vad kransen blev fin! Och muffinsena (öhh...) ser mumsiga ut, jag funderade också på att göra pepparkakasmuffins, men tiden räcker inte till. God Jul på dig! :)

2006-12-23 @ 12:48:47
URL: http://ninus.webblogg.se
Postat av: Linnea

Oj oj, vad mycket gott du bjuder på :-) Får man kika förbi, jag kan lifta med Rudolf och de andra renarna? ;) God jul, Tina, hoppas du får en härlig helg! Kramar från Växjö-hållet!

2006-12-23 @ 23:29:30
URL: http://hemmahoslinnea.blogspot.com
Postat av: Tina

Gemensamt svar: Detsamma till Er alla =)
Linnea: Jag stod och väntade på Rudolf med dukat fikafat, körde ni vilse? ;) *ler*

2006-12-29 @ 13:47:42
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Tina

Jag håller tummanra att du kommer ihåg att dela med dig av receptet senare.... Smarrigt värre! :-)

2007-01-02 @ 09:06:32
Postat av: Tina

Tina: Receptet kommer =)

2007-01-12 @ 10:17:44
URL: http://tinitott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...