En trevlig weekend i storstaden.

Hemkommen från en härlig weekend i vår huvudstad. På resan ner stannade vi till i Barkarby som givetvis innebar en visit på IKEA. Huvudsyftet var att inhandla hyllor till badrummet, men även de efterlängtade muggarna Maräng slang ner i vagnen. Har suktat efter dem länge nu men har aldrig funnits inne när jag varit på varuhuset. Men nu fanns dom, så då gick det inte att hålla sig längre. Men mer blev det inte på Ikea för den här gången, pengarna skulle ju räcka hela helgen ;) Nästa dag hann jag även springa igenom stan en vända, mitt främsta mål var butiken Village. Efter att ha sett allt underbart fint som alla ni bloggare har handlat i den butiken var jag riktigt sugen på att hitta dit. Väl där såg jag till min stora glädje att de underbara filtkorgarna fanns inne, så nu är även jag en stolt ägare av en röd sådan. Vi har ju tidigare kunnat läsa om den både hos Sara och Lo. Ett besök på Designtorget blev det med, en julklapp skulle inhandlas. Tyvärr kan jag inte meddela vad det blev för inköp pga avslöjande risken, men det kanske kommer i efterhand.

shopping


Som jag även skrev i mitt förra inlägg skulle det bli ett besök på Nationalmuseum och deras utställning om keramikern Stig Lindberg, och så blev det mycket riktigt med. Det var nog ändå höjdpunkten på helgen tror jag. Utställningen var helt underbar och jag är ett ännu större Stig Lindberg fan än innan. Hans porslin framför allt är helt underbart med sina härliga mönster, och likaså hans tyger. Häftigt var det att få se mycket av hans alster framför ögonen. Utställningskatalogen hamnade raskt i min hand. Till min glada överraskning fanns där även en utställning om den moderna formen 1900-2000, med alla tänkbara klassiker som Kobra-telefonen, Jonas Bohlins stol Concrete, Bruna Mathsson, Alvar Aalto och mycket mycket mer. Det var en härlig nostalgitripp att gå igenom den. Båda utställningarna är verkligen värda ett besök, jag rekommenderar dem varmt.

stiglindberg


Vi bodde på Söder, vilket verkligen är en av mina favorit stadsdelar i Stockholm. Små härliga butiker, cafeér och restauranger. Tror jag skulle kunna gå runt där och strosa i en evighet. Min mamma och jag valde bort stressen på tunnelbanan och gick ner till stan och tillbaka igen. Det var en härlig promenad längs slussen och förbi slottet och vidare ner i Kungsträdgården i ett för dagen soligt Stockholm. Överallt strosade glada människor, antingen på promenad eller ute på shopping. Skridskoåkarna var i full gång i Kungsan och barnen stod i rader och tittade på NKs julskyltning. En riktigt mysig helg var det.

stockholm


Bilder: Privat - Tinitott

Kommentarer
Postat av: Tant Ulla

Det verkar som om du haft en underbar helg i Stockholm!

2006-11-22 @ 13:14:17
URL: http://www.tantulla.blogg.se
Postat av: Tina

TantUlla: Ja tack, den var riktigt trevlig. Skönt att komma iväg en sväng.

2006-11-22 @ 21:49:30
URL: http://tinitott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...