Leilas Mat

Under min lunch satte jag mig framför tv:n och hamnade på Leilas MatTV4 Plus. Jag har bara sett någon liten bit av programmet tidigare, men nu fastnade jag. Hur har jag kunnat missat denna underbara tjej? Vilka härliga recept hon bjuder på. I denna repris bjöd hon på utflyktsmat och jag blev helt såld. Hon gjorde en utflyktsmacka stor som ett hus med en massa gott i. Tyvärr fanns ingen bild på godbiten men receptet får ni inte missa. Gör även ett besök på Leilas hemsida Leila.se.

Leilas Pan Bagnat

Ingredienser
1 aubergine
1 zucchini
1 röd paprika
olivolja
flingsalt
svartpeppar från kvarn

1 stort runt lantbröd
4 msk svart tapenade (130 g)
2 buffelmozzarella
10 skivor salami
2 avokado
1 knippe färsk basilika

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader varmluft.
2. Skiva aubergine och zucchini på längden och skär paprikan i breda klyftor.
3. Lägg grönsakerna på en plåt, pensla dem på bägge sidor med olivolja och krydda med flingsalt.
4. Rosta dem i ugnen tills de fått en mörk rostad färg, cirka 25 minuter.
5. Skär av toppen på lantbrödet, gröp ur brödet och lämna cirka 1,5 cm tjocka väggar.
6. Smörj in insidan av brödet med olivolja och tapenade och börja varva pålägget med grillade grönsaker och avokado. Ta eventuellt bort lite bröd från insidan av locket så att det inte blir för tjockt. OBS! Glöm inte att krydda mellan lagren. Lägg ihop brödet och pressa till det ordentligt så att det håller ihop.
7. Skär brödet i 6 tårtbitar och linda in dem i smörgåspapper och folie. Bon apetit!

Tips!
Den här smörgåsen är vanlig i Provence i södra Frankrike och uttalas pan-ban-yah. Det är ett urgröpt landbröd som penslas med olivolja på insidan och fylls med grillade grönsaker, ost och salami. Jag tycker att man kan känna sig fri att varva vilka pålägg man vill - och har i kylen. Mackorna blir dessutom godare av att stå ett tag då brödet suger åt sig, så det är en perfekt picknick smörgås.

Det överblivna innanmätet kan man spara i frysen och använda till färskt ströbröd vid tillfälle. Eller vända brödtussarna i olivolja och salt för att göra krutonger på till en Panzanellasallad.



Som lite extra gott gjorde hon dessa Chocolate Chip Cookies som verkar helt underbart goda. Dom måste jag bara prova att baka. Såg hur enkelt som helst ut, och visst ser de smaskiga ut?

Leilas Mat

Chocolate chip cookies med apelsin och hasselnötter

Ingredienser
150 g mjukt smör
2 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
rivet skal av 1 apelsin
1 ägg
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
200 g mörk choklad 70%
100 g hasselnötter

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Rosta hasselnötterna i cirka 10 minuter och gnugga bort det mesta av skalet i en torr handduk.
3. Vispa smör, farinsocker, vaniljsocker, ingefära och rivet apelsinskal krämigt.
4. Rör i ägget.
5. Blanda mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten för hand.
6. Hacka chokladen grovt och blanda den och hela hasselnötter i smeten.
7. Klicka ut smeten med en matsked på bakplåtspapper och platta till klickarna lite.
8. Grädda kakorna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

Tips!
Baka bara av hälften av kakdegen och rulla ihop resten av degen i plastfilm och spara i frysen. Då kan du ta fram den när du får oväntat besök och ha nybakta kakor i ett vips på 10 minuter. Du kan också variera smaksättningen av kakdegen med t ex vitchoklad, jordnötter, cashews, russin, pecannötter, hackad mandel eller byt ut 1/3 av mjölet mot havregryn eller kokos.
Man tar bort skalet från hasselnötterna för att det kan vara lite bittert. Det är enkelt att gnugga bort med en torr handduk när du har rostat dem.


Bild samt recept från tv4.se

Kommentarer
Postat av: Nina

Kakorna ser underbara ut, nu blev jag godissugen. :) Måste bara tala om att du inspirerade mig att ta lite egna fotografier, mitt första försök finns nu i min blogg. :)

2007-01-23 @ 16:40:20
URL: http://ninus.webblogg.se
Postat av: Thea

Mums, tack för tipset!!
Thea

2007-01-23 @ 18:07:52
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Tina

Nina: Åh vad roligt, måste genast gå in och kika hos dig =)
Thea: Var så lite så =)

2007-01-23 @ 21:54:34
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Ljuvligt hemma

Leila är helt underbar! Min absoluta favoritkock! Jag måste tipsa dig om hennes senaste kokbok, den fylld med alla goda recept från tv-programmet & är alldeles underbar!

2007-01-24 @ 10:14:22
URL: http://ljuvligthemma.blogspot.com
Postat av: Anna

Men du kan ju inte fresta med så underbara kakor nu när det snart är lunch! Hur ska det gå? ;) Måste bara säga igen att din hund är så underbar. Jag drömmer om att skaffa en Alaskan husky, men jag tror inte de mår så bra i det milda klimatet här i söder. :( Nu är det ju visserligen snö, men annars. Men jag slutar inte drömma! :)

2007-01-24 @ 11:22:23
URL: http://lovethecountry.blogspot.com
Postat av: Tina

Ljuvligt Hemma: Låter härligt, den måste jag absolut kolla in.
Anna: Hihi brukar sluta illa ;) Ska aldrig sluta drömma. Huskyn är ju sååå söt, hoppas din dröm går i uppfyllelse. Läste på någon sida för ett tag sen att många av dessa sk "vinterhundar" idag även fungerar som sällskapshundar, eller ja aktiva sällskapshundar kanske man ska säga. De behöver ju en del motion för att må bra, så jag tror nog den skulle klara sig utmärkt hos dig. Särskilt med en sån bra matte =)

2007-01-26 @ 13:39:57
URL: http://tinitott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...