Gröna fingrar?

Ibland slår odlarlusten över mig. Vissa år odlar jag allt möjligt, andra ingenting alls. Lite beroende på tid och sådant. Men jag tycker om det, det är lite trivsamt att gå där och småpyssla med frön och de små gröna skotten som (förhoppningsvis) kommer upp. Ifjol köpte jag det mesta på planta, orkade inte riktigt engagera mig i frön och sättning. Men iår tänkte jag göra ett försök igen. Jag brukar numera beställa många av mina frön från Odla.nu. Där finns väldigt mycket att välja på tycker jag. Eftersom jag prenumenerar på deras nyhetsbrev kommer nu när odlingsperioden närmar sig massor av erbjudanden om fröer, och då brukar jag passa på. Oftast är det upp till 45% rabatt på vissa utvalda, så det kostar inte många kronor för en påse. Inte för att en fröpåse är så dyr annars heller, men ändå nåt fynd kan man garanterat göra =)

Odlargl?dje

I år blev det både blomfrön och grönsaker. Har inte odlat grönsaker tidigare, inte sen jag var liten tror jag. Senaste åren har det mest varit kryddor och blommor. Men iår ska jag testa att så i kruka få se hur det går. Jag har ju ingen trädgårdstäppa, men tydligen ska det gå lika bra i krukor har jag läst. Det blir ett litet experiment.

Det som fick trilla ner i kundkorgen och som jag ska försöka mig på nu under våren blev detta.
Indiankrasse "Moonlight" 18:-
Alunrot "Emperors New Clothes" (käckt namn va? ;) 29:-
Klocka "Tiny Bells" 12:-
Chili "Sweet Orange Baby" 18:-
Kapkrusbär/Physsalis 14:-
Bild nummer 4 visar en lilasvart pensé som heter Black Beaty. Tyvärr kan jag inte länka till den eftersom den verkar vara slut. Köpte en svart viol på planta för något år sedan, Molly Sanderson som var jättefin. Ska tydligen vara den enda blomma som är riktigt svart, de andra är oftast med inslag av någon annan färg, som tex lila.

Hittade en intressant artikel på Vi i Villa där de skriver om blomtrenden för 2007. Den ska tydligen vara vit, med inslag av just svarta blommor. De skriver bla att det ska finnas en blåsvart tulpan. Den skulle jag vilja ha, tänk så snyggt ihop med vita tulpaner i vasen, och sen några videkvistar till. Me like!!


Bild: Eget collage med bilder från odla.nu

Kommentarer
Postat av: Maria

Gud va kul att få så lite frön! Längtar till egen trädgård! =)

2007-03-21 @ 07:04:11
URL: http://www.hos-emen.se
Postat av: Johanna

Va kul att du ska så! Du får hålla oss informerade hur det går för dig =) Jag längtar efter egen trädgård och en rabatt att så i. Brukar mest köpta färdiga plantor att ha ute på balkongen. Ha en bra dag!

2007-03-21 @ 11:37:21
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Vildangel

Jag tror nog att jag köper allt på färdiguppdragen planta - har liksom inget utrymme till att dra upp dem själv, eller rätt förhållanden för den sakens skull heller...
//V

2007-03-21 @ 16:05:35
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: TiniTott

Maria: Hej vad roligt att du tittade in =) Ja det gör jag med, en egen trädgård skulle vara underbart.
Johanna: Ja det lovar jag =) Köper mest färdiga plantor jag med, men ibland testar jag att så några själv.
Vildangel: Det har inte jag så mycket heller egentligen, det blir trångt på fönsterbrädan =) Men några sorter brukar jag testa ibland.

2007-03-21 @ 18:49:11
URL: http://tinitott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...