IKEAträff i Gävle

Ikea G?vle









Det började med att det kom ett familymail i mailboxen med en inbjudan till en IKEA kväll. Kvällen skulle innehålla information om IKEA, lite historia, hur man jobbar på IKEA Gävle, samt en rundvandring i varuhuset och på vissa personalutrymmen.

Som den sanna IKEAfantast jag är anmälde jag mig bums. Att jag sedan har ca 27 mil till detta IKEA var inget som skrämde mig. Sanningen är att jag har en bror i Falun, och därifrån är det endast 7 mil, och det är alltid trevligt att ta en tur till Falun om tillfälle ges. Och samtidigt få träffa min bror och umgås lite med honom.

Kl. 17.00 var det samling i entrén. Där fick vi först varsin fikakupong och samlades sedan i ett hörn av restaurangen för information och lite trevlig fika. Våra trevliga värdar för kvällen berättade om IKEA och Ingvar Kamprad. Mycket intressant att höra mer om. Även om jag visserligen känner till en del av historien och så redan, så fanns det mycket annat jag aldrig hört talas om. Efter informationen var det dags för rundtur. Vi fick veta hur man tänker för att visa kunderna runt, hur man gör för att det ska vara lätt att hitta, hitta nödvändiga saker för att göra shoppingen enklare. Bland annat handlar det om att det ska vara lätt att hitta papper, penna, måttband och karta.

En liten kuriosa vi fick veta var att anledningen till att pennorna är så små härstammar från en tidig affärsidé hos Ingvar Kamprad. När han en gång i tiden började med sitt företagande sålde han bland annat blyertspennor. Hans tanke var då att egentligen behöver man inte en så lång penna, eftersom man iallafall tappat bort den innan den var slut. Därför kapade han helt enkelt pennorna mitt itu, och fick på det sättet två pennor att sälja istället för en. Och därifrån kommer det alltså att IKEAs pennor är av den mindre storleken. Större pennor behövs helt enkelt inte =)

Vad gäller tänkandet att hitta runt på varuhuset så är pilarna i golvet och taket det fundamentala. Vi har säkert alla sett dem i farten runt, men kanske inte tänkt efter så noga varför dom egentligen är där. Varje pil är upplyst av en spotlight, för att riktigt tala om att här är pilen. Alla skyltar i taket har även de en spotlight riktad mot sig. De stora pilarna visar huvudvägen genom varuhuset. Här och där finns även små genvägar ifall man inte har behov av att gå runt hela, och där dessa finns finns också tydliga skyltar om vart man är och vad som finns framåt på vägen och vad som finns om man går tillbaka. Så man ska veta precis vart man befinner sig. Och vill man tillbaka på huvudvägen är det bara att leta efter den stora pilen i golvet. Fiffigt =)

Likaså de gula påsarna. I Gävle fungerar det så att varuhuset är i två plan. Man rekommenderar därför att endast ha med sig den gula påsen på övre planet eftersom det där bara finns de "små" sakerna runt om i möbelutställningen. På nedre plan kommer sedan de lite större sakerna och de sk inredningsrummen. Här finns även vagnarna att hämta när man kommit ner. Deras filosofi är att man hela tiden ska kunna nappa åt sig en gul påse när man behöver den. Står man vid en hög gula påsar, ska man kunna blicka framåt längs huvudvägen och redan nu skymta var nästa gula påse finns. Tillgänglighet alltså =)

Det som jag var helt ovetandes om och som verkligen fascinerade mig var de sk "Familjerna". Och nej, det handlar inte om maffian (hur det är i Italien kan jag dock inte svara på ;). I Gävle har man gjort kundundersökningar för att få fram vilken/vilka kundgrupper man har. Hur ser kunderna ut? Hur vill dom ha det hemma? osv. Ifrån dessa undersökningar har man sedan satt ihop ett antal familjer som var och en representerar de kundgrupper som finns i området. Rummen i varuhuset, de sk hemmen man kan gå in och titta i, bygger sedan på dessa familjer. Tex fick vi hälsa på hos familjen Katarina och hennes lilla dotter. Deras rum hade en viss stil. Denna stil kunde man sedan följa genom varuhuset, hur ser deras sovrum ut, deras kök, deras vardagsrum osv. Och lika kunde man göra för ca fyra, fem familjer till som alla hade varsin stil. Att du är hos dessa familjer det får du aldrig veta som kund. Anledningen till det är att det helt enkelt skulle bli för mycket information, eftersom man fylls med intryck för varje steg man tar genom varuhuset. Däremot kan man om man tänker efter följa stilen igenom hela varuhuset. Dvs, den stilen som Katarina och hennes dotter har hemma i sovrummet kan man känna igen i köket, vardagsrummet etc. Så ser man ett sovrum som man känner att WOW det här är jag! då ska man senare kunna se kök, vardagsrum mm i samma stil längre fram.

Jag måste erkänna att detta har jag inte insett tidigare. Visst har jag sett att vissa rum har lika stil, men aldrig tänkt efter så pass att de faktiskt hör ihop med de tidigare rummen i den stilen. För mig personligen skulle det dock vara skoj att hitta den informationen i rummen på IKEA, men jag förstår även tanken att det skulle bli för mycket information överallt om man skulle berätta den historien med. För det är ju massvis med information i varje rum. På väggen kan man hitta en lapp som talar om vilken färg det är på väggen, vilken tapet etc. På varje möbel eller pryl finns en informationslapp om på vilken avdelning man kan hitta saken, eller var den finns att hämta på tag-det-själv lagret. Lite här och var sitter det även lappar med tips och idéer, tex att duken på det här bordet är egentligen en gardin som vi sytt om etc. Och det är därför papper och penna finns överallt, för chansen att du kommer ihåg den informationen tre rum längre fram är ganska oviss. Som värdinna sa, att ser du en kudde som du tycker är helt underbar, så skriv upp det på lappen. För har du sedan gått runt i en halvtimme och upptäckt ännu mer saker, och kanske även tagit en fika innan du kommer till textilavdelningen, så är det inte säkert att du kommer ihåg den där kudden du såg det allra första när du kom.

Mitt nästa IKEAbesök ser jag verkligen fram emot, även om många saker är saker jag Sett tidigare, så har jag nog aldrig tänkt så mycket på tanken bakom. Jag inbillar mig att jag kommer att se IKEA på ett helt nytt sätt nästa gång jag kommer dit. Jag kommer troligen att tänka Haha där sitter ju papper o penna, vilket smart ställe, eller Kolla, jag ser ju faktiskt nästa korg med gula påsar. Men definitivt kommer jag att tänka, vilken familj bor i det här rummet, och hur ser det ut i deras vardagsrum....

Ikea kardemummaDet var en mycket trevlig och givande kväll, och jag hoppas på flera sådana. Superhärligt initiativ tycker jag. Hoppas det är något som även finns på andra ställen, för jag rekommenderar den träffen varmt.
Jag ångrar inte mitt besök dit =) Sen är det ju IKEA så ångrat mig hade jag nog inte ändå ;)

På vägen ut fick jag även med mig, förutom det andra, en liten murgröna i den snygga, lite högre krukan Kardemumma.






Foto: Privat - TiniTott

Kommentarer
Postat av: Nina

Men så roligt! Den rundturen skulle jag också vilja gå på. :)

2007-03-19 @ 23:34:17
URL: http://ninus.webblogg.se
Postat av: TiniTott

Den var verkligen superkul. Är du IKEA Family medlem får du ett mail nästa gång det blir en sån kväll. =)

2007-03-19 @ 23:36:07
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: styggalillaloppan

27 mil till IKEA? ops och jag drar mig för att åka till OSlo och hälsa på släkten och det är ungefär samma miltal. Jag ska skärpa till mig och kul läsning om IKea!

2007-03-20 @ 09:01:37
URL: http://styggalillaloppan.blogspot.com
Postat av: Scaniatjejen

Tack för redogörelsen av din kväll på IKEA, verkligen roligt att läsa! Har ofta velat anmäla mig till någon av deras family-kvällar men eftersom jag jobbar så oregelbundet har det inte blivit av (trots att jag har så nära till mitt varuhus). Kanske måste chansa och anmäla mig nästa gång.:-)

2007-03-20 @ 09:35:56
URL: http://scaniatjejen.blogg.se
Postat av: Lisa

super...ja jag har oxå långt till ikea, det är nå sånnt 27-30 mil, det är ju förabskat...

2007-03-20 @ 09:44:56
URL: http://www.lizaloop.blogg.se
Postat av: Johanna

Åh va roligt det låter! Va intressant att få veta mer om IKEA och hur de tänker när de inreder rummen. Att de utgick från olika familjer hade jag ingen aning om, va roligt! =) Hoppas de ordnar en sånn kväll snart igen och gärna nära mig, då ska jag definitivt åka dit! =) Ha en trevlig dag!

2007-03-20 @ 10:19:36
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Lime

Intressant berättelse - vilken supertrevlig kväll du måtte ha haft! Dom är fiffiga dom där IKEAnerna! Ha det så bra!

2007-03-20 @ 23:05:46
URL: http://lantlivet.blogspot.com
Postat av: TiniTott

styggalillaloppan: Jo det är ju en bit *ler* =) Men vad gör man inte för roliga saker ;)
Scaniatjejen: Tack, kul att du gillade att läsa det. Ja chansa tycker jag, har du tur kanske du är ledig just då =)
Lisa: Ja det skulle vara roligt att ha lite närmare, nu måste man ju verkligen planera innan.
Johanna: Hoppas det dyker upp en liknande kväll hos dig så du oxå får gå =)
Lime: Det var riktigt skoj faktiskt =) Ja lite kluriga är dom allt ;) Detsamma.

2007-03-20 @ 23:43:48
URL: http://tinitott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...