Vit eller svart version

fjällko

Bjuder på en bild jag tog i slutet av sommaren under en bilfärd uppe på fjället. Plötsligt står en väldigt fin fjällko mitt i vägen, som verkar ha sitt sommarbete uppe på fjället. Inte vad man väntades att få se under bilturen, men en glad överraskning. Hennes kompisar höll sig lite mer i bakgrunden =)

Den vita versionen
Har ingen blogginspiration idag så därför får ni njuta av bilden istället. Inspiration har försvunnit pga något jag fick reda på idag. En del privata saker har jag lagt ut, men inte så mycket. Men idag måste jag bara skriva av mig annars kommer jag att explodera.

Fick idag reda på att mitt jobb inte kommer att förlängas utan den sista oktober gör jag min sista dag, och sen tillbaka på a-kassa. Eftersom den *svärord* regeringen sänkt den och jag "klassificeras" i den lägsta bidragsnivån innebär det rent konkret en minskning på 2000 kr för mig i månaden. Jag är ju även sjukskriven på 50% så jag har inte mycket att leva av annars heller. Jag är verkligen inte stolt över det, men i dagsläget måste jag låna pengar varje månad för att ha råd med mat.  Allt detta innebär troligen även att jag måste säga upp min lägenhet. Byta lägenhet fungerar inte eftersom jag idag har en av de lägsta hyrorna som går att få där jag bor. Så helt plötsligt är jag inte bara utan jobb, utan måste kanske även byta ort. Det känns inte lätt när man inte har en aning om vart man ska ta vägen. Finns ingen annan som högre skulle önska att jag klarade av ett heltidsjobb så att man fick leva som en människa igen, än jag själv.  Är man dessutom sjukskriven så är inte arbetsgivare så förtjusta i att anställa en heller, så ett nytt jobb kommer att bli tufft att hitta. Om inte något mirakel inträffar så måste jag inse att jag, över 30, återigen ska bo med mina föräldrar. Så illa är det verkligen just nu. Och det är ju inte någon humörhöjare precis, om jag säger så =)

Jag avslutar egentligen mitt inlägg här. Det är skönt att skriva av sig lite, förhoppningsvis ordnar sig allt på något mirakulöst sätt. Man måste ju ändå hoppas även om det ser mörkt ut för stunden. Om du inte har lust att läsa en massa upprörande, irriterande, avreagerande och delvis hårda ord så bör du sluta läsa här , och istället njuta av bilden ovan =) Jag tar självklart ansvar för allt som står nedan, men jag har iallafall varnat Dig =) Ha en bra vecka alla!



Den svarta versionen
Ibland blir jag bara så förbannad! Bara för att det finns en viss procent fuskare därute som hellre ligger på soffan än jobbar, så slår man ner på alla. Inga pengar = du måste ta ett jobb. Ja visst det är en enkel ekvation, men inte när personen i fråga är sjuk och verkligen inte kan kasta sig rätt ut i arbetsmarknaden helt utan vidare. Jag har sagt det hela tiden, och jag blir bara än mer säker. Har inte folk tagit sitt liv innan så har man då sett till att det kommer att ske nu. En människa kan inte ta hur mycket förnedring som helst. Det gör inte en människa stolt att inte klara av ett arbete och dessutom få avslag på avslag på alla jobbansökningar. Jobb till alla var mottot, men till vilken kostnad kan man fråga sig. Att värna om människor kan man då verkligen inte anklaga dem för att göra. Du som röstade på alliansen och idag ångrar dig: Jag har bara en sak att säga, stå ditt kast! Stå för att du har stjälpt Sverige på kant och ger pengarna till de rika, och ser till att det än en gång i sveriges historia finns något som heter fattigdom. Våga inte yttra dig och klaga på vad som idag händer, för det är Ditt fel. Ja jag sa precis vad jag just sa, det är just DITT fel! Hoppas du skäms jävligt mycket för att tala klarspråk, och jag hoppas att allt drabbar även Dig. För det är Din röst som har satt människor på botten.

Kommentarer
Postat av: Annika

Hej! Å usch, det där låter verkligen inte kul. Att inte kunna leva av egen inkomst oavsett om man är sjuk eller inte får ju bara inte hända i detta land. För det är precis som du skriver nått som får oss alla att må dåligt och det borde vara en rättighet att kunna ha en inkomst, oavsett om man är sjuk, så att man åtminstone kan bo och äta anständigt. Det kunde man väl förstå med alla fina löften om sänkta skatter och jobb till alla att detta drabbar någon. Sänkta skatter ska ju finansieras av något annat.

Hoppas att det löser sig snabbt för dig. Även om det känns tungt nu så kommer något bättre snart att hända dig, det är jag helt säker på! Kram

2007-10-15 @ 18:56:48
URL: http://www.pysselbloggen.blogg.se
Postat av: Petra

helt rätt, bra skrivit. Alliansen sparkar på dem som redan ligger. Det är så feeeel. Jag har jobb till nyår sen vet inte jag om jag har mer jobb. Det brukar lösa sig men det känns alltid så ovisst, lagom till jul och allt.

hoppas det löser sig för dig.
kramar

2007-10-15 @ 20:37:22
URL: http://godisfrun.blogg.se
Postat av: TiniTott

Annika: Tack så mycket för dina fina ord, de värmer verkligen. Jo det löser sig säkert, känns bara lite hopplöst =) Kramar!
Petra: Tack så mycket =) Kanske blev lite väl arg, men samtidigt är det ju vad jag tycker. Håller helt med dig, den där ovissheten är hemsk, och speciellt i dagsläget. Tack så mycket, kram!

2007-10-15 @ 21:39:00
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Milkalisa

Håller helt med dig! Varför kan man inte få ihop så man kan leva på det man tjänar eller få ihop bidrag så man klarar sig. Sjuka blir alla ibland.En del blir snabbt friska nadra tar det längre tid för. Men man är inte dum eller lat för det. Går själv på 50% vikariat och vet aldrig om jag får fortsätta. lever delvis på pojkvänen för att få ihop det. Akassa har jag ingen kunde inte uppfylla kraven för att ha den kvar.(hade kostat mer än jag fick) Bor i samma trista(när det gäler jobb och akassa) kommun som du.

2007-10-15 @ 22:39:45
Postat av: Stina

Nä, vad tråkigt för dig.
Hoppas verkligen att det ska lösa sig bra för dig, vännen.

Du visar kossor du...haha...
Det finns lite av varje där uppe. Kram Stina

2007-10-16 @ 14:30:58
URL: http://hemmapalandet.blogpot.com
Postat av: Kim

Skön bild :-) och knäpp grej att stöta ihop med en ko helt plötsligt!

2007-10-16 @ 19:11:16
URL: http://qrious.blogg.se
Postat av: saravillfara

Oj, nej vad nedrigt mörkt allt låter för dig nu, det får en att önska att det fanns något man kunde göra för dig.
Systemet är verkligen hårt idag, speciellt för de som är sjukskrivna och arbetslösa, så mycket har jag förstått. Jag håller alla tummar och tår jag har för att det ska lösa sig för dig på något sätt. Styrkekramar från mig.
Och vilken fin ko-bild!

2007-10-16 @ 23:40:07
URL: http://saravillfara.blogg.se
Postat av: Stina

Hoppas att din dag varit bra. Kramis

2007-10-17 @ 16:05:25
URL: http://hemmapalandet.blogpot.com
Postat av: Jimmy

Hej Vännen! Jag håller med dig fullt ut, det är för djävligt! *KRAMAR OM*

2007-10-17 @ 16:32:45
URL: http://www.huskan.dk
Postat av: Frida

Vacker bild. Hoppas att det känns lite bättre nu efter att ha fått skriva av sig. Förstår frustrationen.

2007-10-18 @ 10:32:42
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: Lisen

Hej! Skickar varma tankar till dig och hoppas saker och ting löser sig på bästa sätt. Snart!! Kram.

2007-10-18 @ 20:56:04
URL: http://chezlisen.blogspot.com
Postat av: TiniTott

Alla: TACK så otroligt mycket, jag skulle gärna svara er var och en, och kanske gör det lite längre fram. Vill iallafall få fram mitt TACK för att ni bryr er, det värmer något så oerhört =) Många kramar, och trevlig helg!

2007-10-18 @ 21:52:23
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Pethra

Usch ja, Du. Jag kan relatera. Men jag röstade på Miljöpartiet! ;-) Jag är så dålig på att kommentera nu för tiden, men jag vill bara skicka en kram via cyberspace. Önskar jag kunde göra något för att ge Dig lite glädje. Mejla gärna om Du känner för det. Kram från Pethra

2007-10-18 @ 21:56:13
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se
Postat av: Saidvanja

Hm... This is really fresh idea of the design of the site! I seldom met such in Internet... Good Work!

2010-05-24 @ 11:30:46
URL: http://saidvanja.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...