Usch och Fy!

Jag vill bli en återvinningsstations-kontrollant, visst kan man bli det? Hörde på radion för något år sedan att de hade bötfällt en gammal dam för att hon la fel kartong i fel containern, för det fanns folk som kontrollerade sånt. En sån vill jag bli =) Inte för att sätta dit gamla damer som av misstag lägger fel, nej enbart för att jag just nu är irriterad på folk som dräller sin skit överallt. Vid återvinningsstationerna.


återvinning


Var iväg med förpackningar och skulle slänga idag. Jag är nämligen en sådan som är relativt noga med att sköta min återvinning. Papper, förpackningar, metall, glas... ja sådant som jag kan sortera i den kommunen jag bor. När jag står där och slänger mitt skräp ser jag två papperskassar fulla av förpackningar som står bredvid containern. De har stått där några dagar för de hade liksom smält i regnet som var för någon dag sedan, och låg nu utkletat över marken. Containern var enbart halvfull, vilket betyder att plats fanns. Kassarna innehöll endast papper och förpackningar. Varför kan man då inte göra den lilla saken att slänga ner dom i containern istället för att ställa kassarna på marken bredvid? Är det verkligen så ansträngande att lyfta armarna och hälla över förpackningarna i inkastet. Herregud säger jag bara, är det verkligen för mycket begärt? Visst finns det större problem i världen, men detta retar mig verkligen. Har man ändå åkt dit med skräpet kan man väl kasta det ordentligt? Särskilt när man tydligen gjort sig besväret med att sortera det innan man åkte dit. I kassen låg det bland annat kuvert, så jag vet även vem personen i fråga är, och det var då jag blev sugen. Sugen på att bli en liten snokare i basker och mörka kläder som smyger runt bland containrarna och letar personer som inte sköter sig. Inte dom som gör småsaker, men dom som dumpar sina kassar bredvid där de står och ruttnar upp, och de som ställer saker som inte får lämnas just där. Elapparater, porslin etc. När jag bodde uppe på fjället kastade turisterna sina julgranar när de åkte hem, fast de åkte förbi avfallsanläggningen ut från stugområdet. Okej om det bara var granen, men saken är den att de slänger inte bara granen - de slänger granen med ljusslinga + alla dekorationerna kvar på. Hade jag haft lusten hade jag säkerligen kunnat gå därifrån med fem hela, kompletta ljusslingor för julgran inkl dekorationer för flera år framåt =) Fast det ville jag inte *ler*

Förstår inte vad som är så svårt bara... Så om någon vet var man söker tjänsten spejare-på-återvinningsstation, så hör av er till mig! =) TiniTott slängde självklart dessa papperskassar åt den slarviga mannen i fråga... ;)

Nyttiga länkar:

Förpacknings- och tidningsinsamlingen
Sopor.nu
Returpack
Bloggar om återvinning


Bild: matton.se

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Haha, detta jobbet skulle passa dig som handen i handsken! ;)

2007-09-12 @ 18:38:28
URL: http://www.huskan.dk
Postat av: TiniTott

Jimmy: Hehe visst skulle det =)

2007-09-12 @ 20:50:50
URL: http://tinitott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...