Härliga Loppisfynd

Var ganska länge sedan jag var till en av favvoloppisarna, men i lördags blev det en snabbvisit. Hann dit en halvtimme innan stängningsdags och tänkte väl att det mesta var borta redan, men icke sa nicke. Gjorde 3 st riktigt bra fynd, ett fat ur serien Gefyr av Stig Lindberg (har två sedan tidigare), ett gammalt syskrin som är perfekt att förvara en massa pysselsaker i, sen det sista fyndet, som var det stora denna gången. Och även det jag tänkte visa idag, de andra kommer lite senare. Helt plötsligt framför mig i en av hyllorna står denna lilla figur, hunden Skotte av Stig Lindberg.




Stig designade ju dessa vovvar först och främst som sparbössor i plast åt Handelsbanken på 60-talet. Förebild var hans egen vovve Simon, som såklart oxå var en skotte = ) Till bankens 100 års jubileum designade han även dessa i keramik, i tre storlekar, till bankens viktigaste kunder. Denna som jag hittade är den minsta modellen. Kikade på Tradera, och där hade en nyligen gått för 195:-, på en annan sida som håller på med 50- 60tals design skulle de ha 240:- för samma vovve. Kan ni gissa vad min kostade? Hela 8 kronor betalade jag! Ett av mina bästa fynd hittills måste jag säga :D Nu inleds jakten på de två andra storlekarna. Den största var till bankens absolut viktigaste kunder och är även signerad.


Foto: TinaM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...