Willow Tree - snart även hemma hos mig

Hade lite tid över på lunchen idag, så jag tänkte jag skulle ta en titt på "Västerdalarnas största present- och leksaksbutik" som de så vackert (host, host) kallar sig, DalaRidå i Malung. Det är helt enkelt en prylbutik med det mesta mellan himmel och jord. En del fint, till och med snyggt, och många praktiska saker. Men till viss del även en massa strunt, som det lätt kan bli i sådana här butiker. Men alltid kan man hitta något, särskilt i "hemma" avdelningen. Julen hade börjat även här med ljusslingor, adventsljusstakar och tomtar. Men när jag går där bland hyllorna och kikar efter något fynd står jag helt plötsligt framför de mest underbara träfigurer, Willow Tree. Jag föll pladask. De gick rätt in i hjärtat.

Willow Tree

Jag började genast leta efter varifrån dessa härliga figurer kom ifrån och fick reda på att de är gjorda av en konstnär i Amerika som heter Susan Lordi och marknadsförs genom företaget DemDaco. Jag sökte lite på nätet och såg att de finns lite här och var i butiker runt om i Sverige, men kunde inte hitta den svenska återförsäljaren.

Väl tillbaka i kursrummet far jag ut på nätet för att läsa mer om dessa änglar och figurer. Här hittar jag då att det Susan som gjort dem och att serien blev introducerad i januari 2000. Hon handtäljer alla figurer. Känslorna hon vill att hennes figurer och änglar ska förmedla är bland annat kärlek, närhet, tröst, mod, hopp mm. Hon använder ofta djur eller ting från naturen som metaforer för våra egna erfarenheter. Varje person får sedan själv tolka vad just den figuren betyder för henne/honom. Det är också därför de inte har några ansikten. Serien finns dels som dessa figurer och askar, men även som hängande prydnader, minitavlor och kort bland annat.

Tack vare detta fynd har jag nu en del av julklapparna klara *leende* Dom uttrycker underbara känslor, och känns som den perfekta presenten till någon när eller kär. Men de kommer även självklart att få pryda mitt hem.



Foto: Eget kollage med bilder från demdaco.com

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilka underbara figurer, vet du om de finns i Umeåtrakten? Hittar jag dessa, har jag precis som du, en hel del julklappar klara!

2006-10-20 @ 10:53:00
URL: http://www.tantulla.blogg.se
Postat av: Tina

Nej tyvärr, jag har letat överallt tycker jag men kan inte få tag i någon återförsäljare så man kan få tips på var de finns i landet. Jag har några frågemail ute så förhoppningsvis får jag veta det snart. En del av dem går att beställa här: http://web3.incordia.se/libris/kategorier/332
Men sökandet fortsätter =)

2006-10-20 @ 14:20:04
Postat av: Pysselpinglan

De är underbara!

2006-10-31 @ 19:17:32
URL: http://pysselpinglan.blogg.se
Postat av: Tina

Pysselpinglan: Ja visst är dom härliga. Har du sett dem någonstans eller vet mer om var de finns?

2006-11-10 @ 16:53:20
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: maria tingsund

Hej alla Willow tree älskare! Titta i min hemsida, de finns bland "Mer än glas" i vänstermenyn. Jag får hem flera modeller inom några dagar.

2007-05-01 @ 19:06:38
URL: http://www.glasdeco.se
Postat av: Anonym

Willow Tree änglar säljs av Libris bokhandel i Örebro, vi köper av dem och säljer i vår kyrka, Pingstkyrkan i Edsbyn. I USA har de massor av figurer, men i Sverige säljs tydligen bara en liten del av allt som finns.

2007-05-18 @ 13:24:05
Postat av: Ninis

såg nu på datumet att det var länge sen ... hehe.. men det finns massa figurer på www.ordton.com

2007-09-19 @ 15:37:21
URL: http://ninis.bloggagratis.se
Postat av: Bertil

Importören i Sverige är:

Strandell's Säljbolag

Christer Strandell

tel.023-59200

073-7083928

[email protected]



2008-12-22 @ 22:45:24
Postat av: linda myking

hvilken butikk i stenungsund selger willow tree produkter vennlig hilsen linda

2009-10-16 @ 23:20:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...