Desperat behov av hjälp!

Jag vänder mig desperat till er alla härliga inredningsbloggare som finns därute. Jag ska få badrummet renoverat i min lilla hyresrätt och fick fyra prover att välja mellan. Dessvärre verkar de alla härstamma från gud vet när. Så snälla, HJÄLP MIG! Hur väljer man något av dessa alternativ? Vid första anblicken sa jag "Beige!", för övriga tre ger mig rysningar. Men det gör nästan den beige med eftersom den nästan skiftar i svag rosa i badrumsljuset.

Mina accentfärger som jag håller på att bygga upp är brun, turkos och trä (framför allt ek). Vill ju inte behöva köpa nytt igen.

Så vad skulle ni ha valt? Jag är tacksam för alla uppmuntrande förslag =)


Tapetprover

Bild: Eget kollage med bilder från tarkett.se

Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag funderar på det :-) Återkommer i morgon!

2006-10-21 @ 22:43:35
URL: http://hemmahoslinnea.blogspot.com
Postat av: saravillfara

Men du, det här var ju inte så lätt...! Jag är ju själv svag för neutrala färger nuförtiden, såsom beige. Men just den här beiga nyansen var kanske inte riktigt den nyans jag personligen hade föredragit. Och den drar åt rosa i badrumsbelysningen säger du...vad tror du om man hade kunnat byta ut belysningen då?
Kanske en mysig dimbar halogenlampa skulle kunna få det att se bättre ut? Men det är förstås kanske inte så lätt att fixa i en hyreslägenhet?
Tja du, vad knepigt!! Kanske du får något bra smakråd av Linnea ovan, eller någon annan snäll själ.
Lycka till, förstår att det är ett svårt val... :)
Du kanske skulle kunna gulla till dig något ytterligare alternativ än dessa fyra...??

2006-10-21 @ 22:58:29
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej!
Vet precis hur det är att bo i hyresrätt... Man får helt enkelt ta det man får och göra det bästa av det... Varför inte fråga hyresvärden om du kan få välja någon annan våtrumstapet och då betala mellan skillnaden mot vad dessa skulle kosta? Det finns ju så snygga våtrumsmattor/tapeter nuförtiden som nästan ser ut som riktig mosaik/kakel...Eller varför inte be att dom istället sätter upp väv på väggarna som du då kan få målat i valfri färg? Om inte nåt av dessa alternativ går att fixa så föreslår jag att du väljer den blåa eller gröna färgen och kompletterar med fina handdukar, kanske en rund liten matta och ett fint duschdraperi och låter färgskalan gå i Aqua färger. Det kanske inte är den allra senaste kollektionen av våtrumstapeter, men du får ju iaf nytt och fräscht. Dessutom är det ju faktiskt detaljerna som gör det. Och med en ny och fräsch grund så blir det nog riktig snyggt ändå! Sätt upp en fin spegel (varför inte vitmålad) som du kanske klistrar fast snäckor på... En snygg hög vas på golvet med fina konst blommor/kvistar i kan också se fräscht ut... Å vem vet...den beiga nyansen kanske också kan bli fin när den väl kommer upp...

2006-10-21 @ 23:26:45
Postat av: Tina

Linnea: Tack, jag väntar tålmodigt =)
Sara: Ja det är knepigt, men tack för tipset om belysningen, det ska jag ta mig en funderare på.
Hanna: Tack för tipsen, dom ska jag använda mig av. Hade gärna lagt till lite för andra tapeter, men tyvärr hinns det inte med. Jag har väntat på renovering sen i somras och så ringde dom i torsdags och sa att på måndag kommer vi. Så jag fick helgen på mig att bestämma tapet. Så det finns tyvärr inte tid, men jag ska göra det bästa av det. Resultatet kommer på bloggen om en eller ett par veckor.

2006-10-22 @ 11:33:41
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: LoX

Jag är ju inte en inredningsbloggare, men däremot har jag en gång stått inför samma dilemma som du: bo i hyresrätt och ska välja mellan "god knows what happened" när de valde ut dessa exemplar.

Jag valde då, och skulle även rekommendera till dig en kall nyans dvs grön eller blå. Blå rankar jag högre än grön, men det beror lite på vilken turkos du har som accent.

Anledningen till att välja en sk aquafärg är att dessa stämmer överens med vad som ska pågå i det rummet dvs bad och vatten. Hjärnan ska tydligen ha lättare att acceptera en färg som är i harmoni med rummet.

Så ta din turkos, lite ek och lägg mot den gröna eller den blåa så kanske det fungerar?

Svammel svammel... :-)

Du har mina fulla sympatier i ditt kniviga val!

2006-10-22 @ 12:37:25
URL: http://lo.blogg.se
Postat av: Tina

LoX: Tack för tipset, ska samla ihop mina små prov och testa mig fram. Och sympatierna behövs ;) Borde ju vara ett lätt val egentligen när man bara har fyra att välja på, men ack vad man lurar sig själv =)

2006-10-22 @ 17:55:51
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Frida

Kan du ändra badrumsbelsysningen så den beige blir mer beige? Den färgen är ju lättast att kombinera med andra och känns mest gångbar i tiden.

Annars är de kalla färgerna vädligt fina mot just ek, så jag skulle noig ha valt den mer turkost gröna om jag var du.

2006-10-22 @ 18:27:56
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: Linnea

Det är svårt att se på de små bilderna, men jag hade nog valt den beiga på väggarna (nr 3 fr vänster) och ett grönt golv (nr 2). Sen hade jag kört på lite naturtema, gärna brunt och trä som du skrev men kanske att gröna detaljer passar bättre än turkosa sen? Nå, det får du se. Ikeas serie Molger är fin i nyansen tycker jag, det är visserligen valnöt och inte ek. Hoppas du kommer fram till nåt som passar din smak, i alla fall, grejen är ju att jag gillar naturtema och min smak kan ju påverka mitt förslag lite ;)
Annars kom ju Hanna med många bra tips, men de är ju mer svårgenomförda om det är i morgon det ska ske! Och som Sara sa så kanske du kan se över belysningen? Om du har lysrör så finns det "varmlysande" och "kallysande" lysrör, så det kanske kan bytas ut bara så?
Hoppas det blir bra för dig! Nyfiken på foton såklart :)

2006-10-22 @ 21:26:19
URL: http://hemmahoslinnea.blogspot.com
Postat av: Henrymichelle

very intersting site ..congratulation..

2009-03-17 @ 08:28:48
URL: http://henrymichelle.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...