Det våras för altanen

Utanför min dörr har jag en liten altan, eftersom jag bor i markplan. Nu så här i vårtider när solen lyser upp och värmer på dagarna börjar tankarna rulla på hur jag ska ha det på altanen i sommar. Vart ska jag ha mina krukor, ska jag inhandla några nya möbler, hur ska jag göra den till den där mysaltanen jag verkligen vill ha? Därför har jag satt ihop ett litet inspirationskollage för att hjälpa mig på vägen. Och kanske kan det även hjälpa någon mer på kuppen. Många är planerna som smids i mitt huvud och ritas upp på papper, om några sen verkligen blir förverkligade är en helt annan sak =) Min största tankenöt iår är möblering. Mitt balkongbord (en sån hängande modell) passar mig perfekt så det får vara kvar, men stolarna är i plast och dom har jag tittat snett på i flera år nu. Så iår ska det bli nya stolar. Men det är ju det som är frågan... Ska jag inhandla två nya klappstolar så det blir en traditionell möblering eller ska jag istället satsa på en rottingfåtölj där jag kan sitta riktigt bekvämt och njuta? Det är ju trots allt bara jag. Eller ska jag rent av satsa på en av mina IKEA favoriter, den lilla gungstolen. Dilemmat är att gungstolen och fåtöljen måste förvaras någonstans även när sommaren är slut, och jag är inte helt säker på att jag har plats inne. Eller om jag vill ta mig plats rättare sagt. Fast samtidigt... mysigare skulle det ju vara. Min altan är inte så stor så allt får inte plats, så jag måste verkligen välja. Och sen måste det ju finnas plats för lite härliga dekorationer och blommor med. Tankarna är många, men förhoppningsvis skingrar dom sig med tiden =)

Altan inspiration

Sommar vattenkanna
Krona med fransk lilja från Fridas Gård
IKEA PS Gullholmen
Sommar värmeljushållare med stativ
Olivträd
Tidö klappstol
Frö miniväxthus
Bjurön kruka
Trädgårdskorg från Trädgårdsliv.se
Wilma gardin
Bjurön blomlåda
Margeriter
Agen rottingfåtölj
Bjurön piedestal
Bjurön blomvagn
Krukborste från Trädgårdsliv.se
Väggamplar från Cosas (tyvärr har dessa dock tagit slut)
Bakgrund tyget Strå från Åhléns



Bild: Eget collage med bilder från ikea.se, trädgårdsliv.se, cosas.se, åhlens.se, blomsterfrämjandet.se samt internet

Kommentarer
Postat av: Vildangel

Oj vad jag känner igen mig i ditt inlägg, vi bor oxå på markplan och har en liten uteplats fram i solen samt en större bak fast i konstant skugga. Och den här tiden börjar jag skissa, planera och försöka få till det lagom till sommaren. :-)
//V

2007-03-28 @ 15:29:08
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Annika

Jag tyker du ska satsa på en riktigt härlig slapparstol som du kan mysa i hela sommaren med en spännande bok :)

2007-03-28 @ 16:50:37
URL: http://www.pysselbloggen.blogg.se
Postat av: Tina

Vildangel: Visst är det roligt när man får börja planera =)
Annika: Ja det är ju ditåt mina tankar flyger med, sen dyker min lilla praktiska sida upp och kommer med anmärkningar *skratt*

2007-03-28 @ 20:04:38
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Vicke

Vilken härlig alatan inspiration även om det känns avlägset än men snart är det dags:D

2007-03-28 @ 20:52:25
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Nina

Jag skulle satsa på korgstol, själv har jag två gamla klappstolar som jag målat om och ett hängbord. Men jag ska nog införskaffa något lite skönare också, inte så kul med stolar när man ska sola. :)

2007-03-28 @ 21:37:34
URL: http://ninus.webblogg.se
Postat av: Scaniatjejen

Härligt att börja planera sommarens sittande utomhus. Satt själv i solen idag på min balkong och funderade över hur jag ska kunna förnya den till sommaren. Och än mer sugen blev jag när jag såg ditt fina collage!

2007-03-28 @ 22:41:41
URL: http://scaniatjejen.blogg.se
Postat av: Johanna

Fint collage med många snygga saker! Jag har också en del funderingar på hur jag ska fixa iordning på min balkong.

2007-03-29 @ 12:40:02
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Lilla My

Nu är det verkligt härligt att börja vara ute.Vi har haft jättefint väder ett tag nu.Tyvärr har jag inte varit ute så mycket men det blir väl.Är förkyld och annat vardagligt som jobb och sånt som har hållt mig inomhus.Ser fram emot att få vårsol i ansiktet.Vilka fina grejer du har i kollaget.

2007-03-29 @ 12:57:41
URL: http://bibbi.bloggspace.se
Postat av: Jenny

Vilken bra idé att göra ett collage! Då får man samlat det man vill ha och det är lätt att se en röd tråd. Superbra! TACK snälla för din fina kommentar på min blogg! Det värmde verkligen! Ha en bra torsdag!

2007-03-29 @ 15:14:32
URL: http://jennyshemochharmoni.blogg.se
Postat av: Anna

Vilket fint kollage! Det är så kul att planera ur trädgården eller balkongen ska se ut varje år! :)

2007-03-29 @ 16:21:50
URL: http://lovethecountry.blogspot.com
Postat av: TiniTott

Vicke: Tack, ja vårsolen väckte pysselkänslan utomhus. Det har smält undan ganska mycket här redan tyvärr, iallafall nere i byn. Fjället har mer vinter =)
Nina: Ja jag har oxå två sådana stolar och ett hängbord. Är sugen på en korgstol, men det är knivigt=)
Scaniatjejen: Tack vad snäll du är =) Visst är det härligt när man kan sitta ute och njuta.
Johanna: Ja det är nästan planerande som är det allra roligaste =)
LillaMy: Hoppas förkylningen gett med sig, så du hunnit vara ute lite i solen i helgen =)
Jenny: Ja jag tänkte så jag med, då finns allt samlat på ett ställe istället för i röran i mitt huvud *skratt* Det var så lite så, glad att du blev glad =)
Anna: Tack =) Ja det är verkligen superkul, det är ju ett ställe man verkligen kan variera varje år, iallafall vad gäller blommor och sådana saker.

2007-03-31 @ 14:48:38
URL: http://tinitott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...