Feng Shui: Bagua

Från årets bokrea kom jag bland annat hem med Rensa i Röran med Feng Shui av Karen Kingston, som jag snabbt började läsa. Och jag är helt fast! Otroligt inspirerande bok. Har precis läst kapitlet som handlar om Bagua; ett rutnät/ritning i nio delar som visar hur de olika ytorna i ditt hem är kopplade till olika delar av ditt liv. Mycket onödiga saker eller röra i områdena påverkar tex din ekonomi, hälsa mm. Det gör att energin inte kan cirkulera utan stannar upp. 

Nu är jag bara nybörjade på det här med Feng Shui och ska definitivt inte försöka förklara hur det funkar, det finns det många andra som gör bättre. Ett tips är att titta in hos Jennys Hem och Harmoni. Jenny skriver mycket om hur Feng Shui fungerar, mycket intressant att läsa. Riktigt roligt är det även att precis nu när jag läst om Bagua, skriver Jenny om det. Toppen att lära sig mer. 

Jag har iallafall gjort en Bagua över mitt hem, och resultatet blev så här. Den första bilden visar själva baguan, och den andra bilden när jag lagt in den över min lägenhet.

Bagua

Planritning Bagua

Jag har analyserat min bagua lite lätt ikväll, och det stämmer faktiskt till stor del. Bland annat har jag ofta rörigt på skrivbordet och i mittdelen, vilket påverkar livet som helhet samt hälsan bland annat. Det gav mig en tankeställare, jag är ju inte halvt sjukskriven för inte. Fascinerande tycker jag. Skrivbordet ligger mest i rutan Framgång, och jag måste faktiskt erkänna att det är något som inte varit bra på sistone. Något annat jag insåg är att jag nyligen rensat upp i rutan för kunskap, självkännedom och personlig utveckling. En hörna i mitt hem jag tycker jag fått till riktigt bra, och rensat ut en del ur. Och även ett område jag faktiskt kommit väldigt långt i på sista tiden, speciellt vad gäller kunskap om mig själv och min egen personliga utveckling. Mer bevis än så tror jag inte att jag behöver =) 

Med hjälp av den här boken tänker jag nu ta tag i att rensa upp i mitt hem, bort med allt onödigt som man sparar men aldrig använder. Visst, det är säkert inte lätt till att börja med, men man får ta lite åt gången. Ett tips som Karen har i sin bok föll jag för. Att man har en skräplåda. En låda där man kan kasta ner allt som ligger framme och skräpar för tillfället. Fast med ett krav förstås, att man går igenom den med jämna mellanrum och rensar ur den. Det tycker jag låter perfekt. Är det saker som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, men ändå inte vill slänga är det bara att lägga det i skräplådan ett tag, så kanske man vet om man behöver det eller inte nästa gång man går igenom den. 


Bild: Egenhändigt ritad

Kommentarer
Postat av: Lilla My

Jag har också läst den och tycker att den var otroligt inspirerande.Jag har mina rensarperioder med jämna mellanrum och i bland blir det för mycket av det, tycker mina barn.Om de saknar nåt frågar de alltid med anklagande röst; Mamma,har du kastat det och det?.Jag bär inte alltid skulden men i bland har det faktiskt varit så....Sån är jag :-0

2007-03-19 @ 08:38:39
URL: http://bibbi.bloggspace.se
Postat av: LoX

Tack för ett intressant inlägg och länken till Jennys hem och harmoni!

2007-03-19 @ 09:18:47
URL: http://lo.blogg.se
Postat av: Johanna

Jätte intressant läsning! Jag köpte också den boken på rean och den har inspirerat mig att rensa här hemma. Man har ju så mycket onödigt som man inte använder, men sparar i fall att. Men nu har jag slängt en hel del. Ha en bra dag!

2007-03-19 @ 10:26:03
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Scaniatjejen

Jag har också läst boken och blev precis som du väldigt inspirerad. Genast åkte en hel del gammalt ut och man känner sig på nåt sätt lättare efteråt. Lustigt:-) Kan nog vara läge för mig att göra en rensning igen... Tack för påminnelsen och lycka till med ditt rensande! ;-)

2007-03-19 @ 18:37:36
URL: http://scaniatjejen.blogg.se
Postat av: saravillfara

Boken är inköpt, och väntar bara på att jag ska ta mig tid att läsa den också.
Nu har du inspirerat mig vill jag lova!

2007-03-19 @ 22:08:52
URL: http://saravillfara.blogg.se/
Postat av: TiniTott

LillaMy: Ha ha ja den risken kanske man får ta om det flugit iväg någon sak ibland =) Men visst är det skönt att rensa!
LoX: Var så lite så =)
Johanna: Ja det är ju just det, att man sparar utifall att. Ska försöka rensa bort sådana saker jag med.
Scaniatjejen: Tack så mycket =) Ja på något vis verkar det ändå funka, plus att det är nog rätt skönt bara man tagit beslutet att kasta "skräpet".
Sara: Så bra =) Ja den är riktigt bitande när man börjar läsa den.

2007-03-19 @ 23:07:14
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Nina

Åhhhhh, jag satte igång och gjorde ett rutmönster på en gång jag. hihi Härligt att du skrev lite om det här, för nu kan jag kika både hos dig och Jenny om det här. Tycker ju att det är lite förvirrande så all info är toppen! :) (Jo, kärleken tog mig till Sälen, så jag bodde där ett år och jobbade både på fritids och på Tandådalen, sedan flyttade jag till Malung en sväng efter det. *ler* )

2007-03-19 @ 23:36:27
URL: http://ninus.webblogg.se
Postat av: Luna

Det där med Feng Shui tror jag stenhårt på. Rensa har jag inte svårt för men den där ordningen är lite värre...

2007-03-31 @ 23:49:42
URL: http://lunanimbus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...