Rapport från Melodifestivalen i Globen

Ja, jag var där. Det är nog ingen som undgått att märka det, men jag måste säga det för att jag själv ska tro det. Det var en extrem upplevelse, går inte att jämföra med att se det på TV. Men samtidigt måste jag se det på TV med, för det är ändå mycket att ta in så alla detaljer får man inte med sig i farten därinne. Vi hade bra platser, men såg inte ansikten och sådant. Självklart fanns det storbild, men jag tyckte ändå att man inte såg så bra på dem heller. Alltså, vi såg helt okej inga problem så, men man får ju inte samma detaljsyn som man får framför tv:n. Särskilt röstningen var lite svårt att följa med i poängen på tavlan. Men jag skulle ändå välja live tusen gånger framför tv. Vilken stämning! Vet knappt om jag kan beskriva den. Men jag ska försöka ta det från början...

 

Lördag eftermiddag började färden mot Stockholm från Örebro. Innan vi far in i myllret uppenbarar sig något stoooort framför mina ögon och jag tog första avfart in. Nja, riktigt så spontant var det kanske inte, men jag kan ju låtsas. Vad jag pratar om? IKEA såklart, och Kungens Kurva. Det gick inte att undvika. Jag skulle bara ha den lilla prydnadsstolen Satir, som jag kollat upp på nätet innan, att här fanns den. (Har inte hittat den någon annanstans innan). Och jag lyckades, nu är den min! Men WOW vilket Ikea, jag har aldrig varit dit tidigare. Det blev nästan övermäktigt, fyra (!) plan!! Inget man bara sprang igenom för att komma till dekorationerna, bara det tog en enorm tid. Vi hade inte så mycket tid, så det blev bara rusch dit och sen ut till bilen igen. Men jag är nöjd ändå, jag har ju varit där nu =) Tilläggas kan att jag varit på Ikea i Örebro dagen innan, och i Gävle igår tisdag *skratt* men det blir en senare historia.

 

FinalstassFärden fortsatte mot Globen. Vi verkade vara ute i tid, inga problem med parkering. Lite mat intogs och biljetterna hämtades ut, och sen mot ingången. "Scenkostymen" kan ni se till höger. Annika - Det fick följa med och trivdes perfekt! Tack igen =)

 

Väl inne i Globen var sponsorerna i full gång. Knappar delades ut med alla artisterna på, Måns och The Ark var redan slut när vi kom in, men resten fanns fortfarande kvar. Skoda delade ut bo:or (hur stavar man det egentligen? En heter boa, men två??). Tyvärr var även dom redan slut när vi kom. Hård åtgång var det. Men vi var lika glada för det. Inhandlade en tjusig pin som blinkade för fulla muggar, så lite bling-bling blev det. Och så knapparna förstås, man såg ut precis som i mellanstadiet igen *skrattar*

 

Kvällen började en timme innan tv-start med uppvärmning. Ett coverband värmde upp med olika låtar, och visst dom var väl bra som coverband, men vi blev besvikna. Vi var faktiskt på Finalen, och jag tycker dom kunde offrat sig att öva in några schlagerlåtar. Nepp, ingen enda, istället en massa rocklåtar. Inget emot det egentligen, funkar skitbra på After Ski, men Melodifestivalen? Ja det är ju ändå Melodifestivalen. Nej, minus betyg från mig för rocklåteuppvärmningen.


Kristian
 

Men tillslut blev det nerräkning, och vilken stämning! Hela Globen lyftes av jubelrop och visslingar. Underbart =) Man var i en annan värld på något sätt. När det var dags för Andreas stod han på sitt podium och drog i gång publiken innan allt startade. Härligt. Alla artister togs emot med öppna armar, vare sig dom var någons favorit eller inte. Alla var vinnare. När Anna Book drog igång flög publiken upp ur stolarna och började dansa. Den höga stämningen steg om möjligt ännu högre. För att inte tala om när Måns klev in, jubel? Jojomänsan. Ska man enbart se till jublet för de olika artisterna var det Måns, Andreas och The Ark som drog hem mest. Och nära nära efter Anna Book och Sanna Nielsen. För att inte tala om det jubel som kom när söta Marie Lindberg fick 66 poäng av tittarna i poängräkningen, hon hyllades till skyarna. Och det är hon verkligen värd! Vilken otroligt söt tjej, och ju mer jag lyssnar på den låten ju mer älskar jag den. Nej, det är ingen vinnarlåt, men det spelar ingen roll. Det hon har gjort och som gör att folk verkligen älskar henne, är att hon har lyckats med allas vår prinsessdröm. Från att vara ?ingen alls? till att slå sig rätt igenom artisteliten. Underbart är det enda jag kan säga. Sanna gjorde också ett otroligt starkt framträdande, en av mina favoriter. Och Sonja, underbar låt älskar! Och Duetten mellan Kristian och Krister, lite söt var den ändå. Med stackars André där i trappen....


M?ns
The Ark
Sanna
Duetten

Men tillsist stod det klart, även om vi alla säkert anade det från första början, årets Vinnare och de som ska representera oss i Finland i maj, The Ark! Jag höll visserligen på Måns, tyckte även Sanna hade en vinnarlåt, men The Ark är bra vinnare, mycket bra vinnare till och med. Dom äger scenen och har en suverän låt. Ola Salo är underbar! Under låtrepriserna stod dom upp vid sitt bord och dansade och bjöd på sig själva till publiken, medan andra satt stela vid sina bord. Det syntes att dom hade otroligt kul, väl värda vinnare. Och om dom gjorde låten bra under finalen, så fick jag rysningar när dom gjorde den som vinnare, suveränt!

The Ark
  Segerrus


Att hålla juryröstningen som en talkshow tyckte jag var en rolig idé. Definitivt mycket roligare än att Kristian skulle stått framför skärmen och pratat med juryn via telefon. Men lite roligare artister hade dom väl ändå kunnat få fram för att dela ut rösterna? Några var toppen, men varför ta med årets artister? Varför inte ta med ?gamla rävar? som Björn Skifs, Loa Falkman eller liknande. Nu är jag inget fan av Loa Falkman, men jag tror ni förstår vad jag menar ;) Även om det visserligen var skoj att se det otroliga jubel och stöd som Magnus Carlsson fick när han kom in. Att han inte kom till final är för mig fortfarande en gåta. Och Carola sen? ha ha ha lite roligt tycker jag ändå att det är. Vi funderade om vi var så upprymda efter avslutningen att vi hade missat henne, men det kunde vi snabbt se på löpsedlarna dagen efter att det var ju inte bara vi som missat henne. Jag älskar Carola, men lite för mycket Diva har hon tyvärr blivit. Men visst, det var synd det inte blev någon riktig prisöverlämning, men sånt händer.

 

Sammanfattningsvis, en helt otroligt underbar kväll som jag aldrig kommer att glömma. Platserna var helt okej, även om jag gärna suttit närmare, men jag är nöjd. Det enda lilla negativa (förutom coverbandet) är att jag inte har en bättre kamera L Jag zoomade allt vad jag kunde, men inte blev det mycket bättre för det. Så ni får ursäkta de taskiga bilderna, men jag bjuder på dem ändå så ni får kika lite hur det var =)

 

Nästa år ska jag sitta där igen om jag har möjlighet. Jag ska ligga på telefonen den dagen biljetterna släpps. För nog är ändå drömmen parkettplats allra längst fram. Om stämningen var hög där vi satt, så vad är den då där framme mitt i det hela.

 

Jag är ett schlagerfreak, och jag tror jag precis blivit ett ännu större. En upplevelse för livet!



Foto:Privat - TiniTott

Kommentarer
Postat av: Scaniatjejen

Härligt att höra att du haft en sån toppenkväll! Tycker det var väldigt många bra låtar i år.

2007-03-15 @ 09:15:01
URL: http://scaniatjejen.blogg.se
Postat av: Thea

Tack för rapporten, låter som om ni haft himla kul!!!

2007-03-15 @ 09:20:17
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Johanna

Låter som att du hade det jätte bra! Kul med rapport från en som varit där =) Tack!

2007-03-15 @ 10:28:02
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Linnea

Hihi, vilken kul upplevelse du verkar ha haft! Perfa att lyckas vinna (eller ja köpa ska jag väl säga ;) biljetter så billigt! =) Och lova att berätta mer om dina tredubbla Ikea-besök, låter galet ;)

2007-03-15 @ 18:48:59
URL: http://hemmahoslinnea.blogspot.com
Postat av: Annika

Kul att halsbandet fick följa med :) och kul att du gillar det! Hoppas du får mycket användning av det.

Måns var åxå min favorit :) Men helt okej att skicka the Ark åxå.

2007-03-15 @ 19:28:28
URL: http://www.pysselbloggen.blogg.se
Postat av: Nina

Åh, vilken kul vecka du verkar ha haft! Ikea ikea, ikea och sedan Melodifestivalen. Kanon! :) Jätteskoj att du bjöd oss andra på dina upplevelser i Globen också tycker jag.

2007-03-15 @ 21:27:10
URL: http://ninus.webblogg.se
Postat av: Lilla My

Låter som en otroligt rolig upplevelse.Nästa år kanske du skickar in ett bidrag själv och är med och sjunger. Vem vet ? Ingenting är omöjligt och du kan sjunga.Kram

2007-03-16 @ 08:53:14
URL: http://bibbi.bloggspace.se
Postat av: Vicke

Kul att få en rapport och helt klart är det en stor upplevelse. Jag vet vår tonåring har varit där två år:D
Trevlig helg!

2007-03-16 @ 23:48:22
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Stina

Jag förstår verkligen att det var en upplevelse. Kram Stina

2007-03-17 @ 07:49:15
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com
Postat av: TiniTott

Scaniatjejen: Tack, och tack för att du tittat in hos mig. Ja jag håller med, många bra låtar =)
Thea: Var så lite så, ja det var otroligt roligt =)
Johanna: En enorm upplevelse =)
Linnea: hehe ja det var ett klipp ;) Ikeainlägg kommer, och ja lite galet var det nog =)
Annika: Jag älskar det =) Ja måns var helt klart bäst.
Nina: Klart ni måste få en rapport =)
LillaMy: Åh vad gulligt sagt av dig, Tack =)
Vicke: Åh vilken lyx =) Fast jag kommer förhoppningsvis dit fler gånger jag med. Trevlig helg till dig med!
Stina: Tack för att du tittat in =) Ja det var ett äventyr, kram =)

2007-03-17 @ 11:22:55
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Stina

Tack, vad snäll du är. Hoppas att du får en bra helg. Kram Stina

2007-03-17 @ 11:40:58
URL: http://hemmapalandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...