God mat, marknad och karuseller.

Lördagen spenderades till stor del på marknaden Oxhälja i Filipstad. I reklamen står det "Sveriges största marknad" och jag tvivlar inte på det, den är enorm! Vi var där ett antal timmar och ändå gick vi inte igenom hela. Det som är roligt är att det finns så mycket fint att titta på, inte bara en massa krafs som det kan vara på många marknader idag. Den känns lite mer genuin tycker jag. Roligt =)

Dagen till ära fick vi ta med oss min "extra" brorsdotter, en liten tjej på 4 år som är hur go som helst =) Min bror frågade snällt om jag kunde tänka mig att åka någon karusell med henne under dan, för då skulle hon bli glad. Skojar han med mig? tänkte jag, självklart! Jag är galen i karuseller! Även om detta innebar barnvarianten så var jag lika glad för det =) På vägen dit bestämde vi oss för att stanna och äta på Långbans Gästgifveri, som ligger ett par mil norr om Filipstad. Jag har åkt förbi tidigare, men aldrig varit in och ätit. Vilken liten pärla det visade sig vara!
Långban
Detta är verkligen värt att lägga till listan på Smultronställen. Hemlagad supergod husmanskost, till helt normala priser. Gästgifveriet drivs av Ylva och Rolf Bjur med personal och ligger vid John Ericsson gården i Långban, strax intill Rv. 26. Låter John Ericsson bekant kanske? Det var han som bla uppfann propellern och konstruerade pansarskeppet Monitor, som hjälpte Nordstaterna att vinna det amerikanska inbördeskriget. Han står idag som staty bla vid Nybroviken i Stockholm, Kungsportsavenyn i Göteborg och i Battery Park i New York. Johns bror Nils Ericsson kan man se som staty utanför Stockholms Central bla, eftersom han genom sitt arbete haft stor betydelse för järnvägens utformning här i Sverige. Han har även gjort akvedukten i Håverud som är en populär sevärdhet i Dalsland. Speciell eftersom den är en kombination av landsvägsbro, järnvägsbro och akvedukt. Ganska rolig att kika på om man har vägarna förbi faktiskt =) Och så blev det en liten historielektion på köpet med *skratt* Kort och gott, har ni vägarna förbi Långban och det är öppet, gör gärna ett besök. Här finns även ett flertal byggnader kvar från den gamla gruvtiden med museum och annat att besöka.

Mätta i magarna åkte vi sen på marknad och spatserade runt ett par timmar. Fyra karuseller blev det för mig och lilltjejen, en riktig karuselltjej verkar hon vara. Efter vi åkt någon minut i den första hörde jag bredvid mig: Går det inget fortare? I karusell två som gick lite fortare kom samma kommentar. I den tredje vi åkte, en liten berg och dalbana, blev farten godkänd =) Till och med jag fick hålla i mig i svängarna, så jag trodde den skulle vara lite för häftig för en fyraåring, men icke sa nicke =) Efter vinst på lotteri som innebar ett mjukdjur i famnen och full tänderna med majskorn efter den grillade majskolven (Hon är helt galen i majs av allting =) bar det sedan hemåt igen. Trötta och belåtna. Jag var trött iallafall, även om lilltjejen verkade ha all energi i världen kvar efter att gått runt där i ett par tre timmar. Tänk om man ändå hade den energin kvar själv =) Bjuder på en karusell bild från Ninja Turtlen vi åkte i två gånger =)
karusell

Foto: Privat - TiniTott (+ pappa ;)

Kommentarer
Postat av: marina

Låter som om du har haft det bra i helgen..Hittade du något på marknaden?Som du köpte alltså?
Ha det så bra!

2007-09-06 @ 06:55:40
Postat av: TiniTott

Marina: Ja det var trevligt =) Nej inte direkt, köpte lite småsaker som en rotborste och sånt. Var mest skoj att bara titta =)

2007-09-06 @ 15:39:22
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Frida

Jättefina bilder, som vanligt! :)

2007-09-06 @ 16:36:20
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: sanna

Vad kul med marknad! Jag missade höstmarknaden här hemma. Fina bilder!
kramelikram

2007-09-06 @ 21:41:50
URL: http://sannaslillavra.blogg.se
Postat av: TiniTott

Frida: Tack så mycket =)
Sanna: Ja det var skoj =) Tack, kram!

2007-09-06 @ 21:42:38
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: tina

Vad kul med marknad!! Ni verkar haft en härlig dag!!
Du tar alltid så fina bilder!
Trevlig helg och kram!

2007-09-07 @ 11:47:44
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: marina

Halloj, jo tack jag hittade tejp på Claes ohlsson...
Och även en bok om Feng shui!
Det är ju många som skriver om det på sina bloggar, så jag har blivit lite nyfiken på vad det är..
Hoppas att dagen har varit bra å fortsätter så för dig!

2007-09-07 @ 13:29:57
Postat av: TiniTott

tina: Det var riktigt skojigt =) Tack så jättemycket, vad glad jag blir! Detsamma till dig, kram!
Martina: Ja det är ett intressant ämne, hoppas din tv-kväll har varit bra =)

2007-09-07 @ 23:48:17
URL: http://tinitott.blogg.se
Postat av: Lightcine

Nice site, Keep it up

2009-07-14 @ 09:45:46
URL: http://lightcine.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...