Experiment: Rostbiff



Japp, jag erkänner villigt. Jag har aldrig tidigare lagat rostbiff på egen hand. Men hur svårt kan det va? haha :D Idag genomförs experimentet. Rostbiffen är kryddad med salt, peppar, chili och örtmix. Den har getts en fin stekyta, stektempen är införd och den står nu och gottar sig i ugnen. Frågan är om den kommer att vara överstekt eller helt rå när jag tar ut den? Lite nervös är jag allt. Återkommer med resultat senare =)

Uppföljning:
Rostbiffen har nu kommit upp i sina 60 grader enl. termometern, men den var fortfarande väldigt mjuk på den tjockaste biten, och köttsaften lite för röd, så jag låter den vara inne en liten stund till.

Hmm, ja inte vet jag. Det verkar ytterst tveksamt att lita på en stektermometer iallafall. Nu är det säkert 45 minuter sedan den visade 60 grader och rostbiffen är riktigt röd inuti fortfarande. Och 60 grader ska betyda att den är rosa?? Är det min ugn eller termometern som inte fungerar som den ska tro?

Okej, mer info intagen - dels från nätet dels från mamma. 60 grader verkar innebära rejält rosa med en röd kärna, för lätt rosa (som jag vill ha) bör man närma sig 68 - 70 grader. Nya tag =) Tempen står nu på 68 grader sen åker den ut och får vila och eftersteka i folie en liten stund. Hoppas på att det blir bra.

Klart! Den blev helt okej måste jag medge, saftig och god. Lite för välstekt hade gärna fått vara lite mer rosa, så jag har kommit fram till att 65 grader är bäst och sen får den ligga och vila 15 minuter så bör den bli ganska perfekt =) Hur slutresultatet blev kan du se på den nedre bilden (den är inte lika rosa i verkligheten av någon anledning)


Foto: TiniTott - rostbiff under experiment

Kommentarer
Postat av: Saras Inredning

Det såg då fantastiskt gott ut :)

2010-04-18 @ 20:56:59
URL: http://katterochpasta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...