Smaskens till maten

 
 
En av mina favoritsallader till mat är Broccolisallad Cecilia. Till och med min pappa som normalt avskyr broccoli äter av denna. Hemligheten tror jag ligger i dressingen, som gör att den inte smakar lika mycket broccoli som om man skulle äta enbart den. Själva receptet kommer från Halv åtta hos mig för något år sedan, och hittas här. Så här är min variant:
 
4 pers
 
3 st broccoliknippen, råa
1 pkt bacon i tärningar, ca 150 g
1 st rödlök
1 dl majonnäs
0.5 dl vit balsamvinäger
 
Stek baconet knaprigt. Lägg det på hushållspapper och låt det rinna av och svalna.
Koka upp lättsaltat vatten, förväll broccolin, dvs lägg i den i det kokande vattnet, låt den koka ca 30 sekunder, ta sen upp den och låt den svalna.
Finhacka en rödlök.
Blanda ihop majonnäs och vit balsamvinäger.
När allt svalnat, blanda ihop broccoli, bacon och lök. Häll över majonnäs/vinäger blandningen och blanda om.
Ställ in i kylen och låt den dra någon timme minst. Inget måste, men den blir desto godare om den får dra åt sig lite smaker ett tag =)  
 

 Foto: TinaM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...