17 dagars dieten

Har via min svägerska blivit inspirerad att prova 17 dagars dieten. Det är en diet i fyra faser på 17 dagar vardera. Den första fasen inleddes i lördags, och idag är jag alltså inne på dag 3. I första fasen får man äta mycket magert protein, dvs kyckling, kalkon, lax, torsk, hoki, tonfisk, ägg, lättyoghurt, keso, sallad, salladsgrönsaker som gurka, tomat, mycket renande grönsaker som broccoli, blomkål, lök, brysselkål, kål, gröna bönor, kronärtskocka, morot mm. Man får även äta vissa frukter, som apelsin, äpple, päron samt bär. Efter varje måltid ska man dricka en kopp grönt te. Vill du läsa lite mer kan du bla göra det här. Meningen är att man ska tappa upp mot 5 kg, ibland mer, de första 17 dagarna. Får väl se om det funkar :D Skulle vara trevligt att tappa lite vikt, men mitt främsta skäl att testa detta är för att få ner min diabetesvärden. Man plockar ju bort så gott som allt socker och kolhydrater, och det verkar funka rätt ok på mina värden. Dom är inte bra, men definitivt lägre än innan. Känns skönt =)
 
 
 
 
Dagens matintag har bestått av det ni kan skåda ovan.
 
Frukost: Lättyoghurt med hallon och blåbär, 1 apelsin och 1 kopp grönt te.
Lunch: Ugnsbakad lax med örtsås på minifraiche med ugnsstekt morot och rödlök. Broccoli, brysselkål samt en sallad.
Middag: Kycklingtacos, dock utan skal eller bröd såklart =)
Mellis 1: Äpple och röda vindruvor. Mellis 2: Yoghurt med sockerfri sylt.
 

Reflektioner:
Fortfarande hungrig efter frukosten idag. Dessutom väldigt yr och svag. Troligen beroende på att kroppen börjar tömma sig på socker och vill ha mer. Sockerabstinens med andra ord. Kroppen har ännu inte vant sig vid avsaknaden av fett, så därför svårare att känna mättnad. Dock inte lika hungrig efter middagen idag som jag varit de övriga dagarna. Kan bero på den magra osten som gjorde det lite matigare, samt tacosåsen och minifraichen. Kanske blev lite för mycket av dom sakerna än vad det skulle varit. Men samtidigt rätt skönt att magen inte skriker efter mat hela kvällen, som den gjorde igår. Behöver nog stoppa i mig nåt litet innan jag går och lägger mig sen, eftersom jag inte kan somna hungrig. Imponerad över att sötsuget inte är så stort som jag trodde det skulle vara. Då är jag mer hungrig än sugen. Ingen höjdare att gå hungrig kanske, men det kommer troligen att ge med sig om några dagar. Det stora positiva är att jag inte varit över 15 i blodsocker sen första dan. Det har inte hänt på evigheter, vanligtsvis på kvällarna ligger jag runt 20. Senaste kvällarna har jag legat under 10 till och med. Yeej :D
 

 Foto: TinaM - matintag dag 3

Kommentarer
Postat av: Malin L

Bra jobbat !

2013-10-14 @ 22:24:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...